Vad är bäst? Skola eller jobb?

Idag har jag sagt hej till Karlsson på taket och McWeber, pratat i telefon med min syster, pluggat, fikat med Martin, bastat med min mamma, och nu sitter jag här framför datorn.

Imorgon bitti bär det av med tåget in till skolan igen. Det känns som livet går ut på att pendla, gå i skolan och plugga. Ska det verkligen vara så? Jag gör verkligen mitt bästa för att få ihop mitt liv med skolan, men de går verkligen inte. Livet är en enda stor prioritering. Antingen för man välja kompisar, eller så får man välja skola. Varför måste det vara så?

Skolan går ut på att prestera så bra man kan och lite till, och jämnföra sig med andra. Gör man inte de själv, finns det alltid någon lärare som kan ligga på och få en att göra det till slut i alla fall.  Jag kan inte förstå att alla lärare i skolan tycker det är konstigt att de flesta eleverna gör allt för att prioritera bort skolan. När man kommer hem efter en dag i skolan är det väl klart att man vill göra vad som helst som inte har med skolan att göra?! För mig är det helt naturligt i alla fall.

Om jag får välja på att gå i skolan eller att jobba hade jag lätt valt att jobba. Jag tycker inte att skolan är tillräckligt kreativ för mig. Visst, jag gillar musiklektionerna, men de är också dom som man får leka lite med. (Och dessutom dom lektionerna som jag går på.) Alla kärnämnen är bara skit. De ända man gör är att sitta ner, vara stilla, lyssna på vad läraren säger, anteckna, och om man har riktigt otur måste man dessutom hålla ett muntligt tal. (Bör tilläggas att det värsta jag vet är att stå framför en grupp och prata.) Jag älskar att jobba. Det är kreativt och varierande. Det är inte många dagar på ett år som ser likadana ut. Speciellt inte på mitt jobb som jag har nu. (S-Blommor.) Jag trivs jätte bra, o när jag får körkort och det inte tar lika lång tid till och från jobbet som det gör ni kommer det bli ännu roligare. : )

Nä, nu ska jag gå och plugga vidare till morgondagens ekonomi prov.
Ha de fint.


Massa kärlek // Roolf


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0