Val.

Stora val, små val, viktiga val, jobbiga val, lätta val...

Hela livet består av mängder av val.
Ska jag gå i gymnasiet? Vilken linje ska jag gå?
Ska jag vara hemma? Ska jag på fest?
Ska jag vara snygg? Ska jag vara ful?
Ska jag vara mig själv? Ska jag vara någon annan?

Visst, jag förstår att valen i livet är viktiga.
Varje val jag gör, litet som stort, kommer att påverka min framtid.
Så fort jag ska göra ett val blir jag orolig.
Orolig för vad alla runt omkring ska säga.
Hela vårat samhälle är uppbyggt på vad andra tycker och tänker.
Min åsikt spelar inte längre någon roll.

När jag sitter här och säger att inget jag gör spelar någon roll,
är jag väldigt illa ute.
Slutar jag att bry mig är det klart att inget kan bli bättre.
Jag behöver bara en paus för att rensa mina tankar,
innan jag ger mig på allt igen.
Jag behöver tid att bestämma mig för hur jag vill göra.

Allt ni säger påverkar mig,
och det vet ni precis lika väl som jag.
Om ni bara ger mig en chans att andas istället för att bara trycka ner mig,
kanske vi kan få ordning på allt detta,
trots att vi har alla odds emot oss.

Ge mig bara en chans att lyfta fram mina åsikter.
Det är allt jag begär.


/Roolf

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0